Sports, Health & Style

Inspiring Women to be their Favorite Self

Citytrips: Boedapest

Posted by febeverbesselt@gmail.com on October 10, 2016 at 3:00 AM

Boedapest! De stad die aan weerszijden van de Donau ligt, met een rijke cultuur en veel historische bezienswaardigheden.

Deze citytrip moest een vriendinnentripje worden, maar door gezondheidsproblemen kon mijn vriendin niet mee. En dus moest mijn hubby zich ‘opofferen’.

Ik boekte de trip in maart (héééééél vroeg op voorhand voor mijn doen), en betaalde 30€ per persoon voor de vlucht. Het hotel kwam op 70€ per persoon voor 3 nachten. De volledige trip kostte dus 100€ per persoon voor drie dagen.

Boedapest is de hoofdstad van Hongarije, en ligt op een kleine twee uur vliegen van Charleroi. De luchthaven daar ligt op een klein uurtje van het centrum met het openbaar vervoer.

Onze aankomst in de luchthaven verliep vlotjes, aan de uitgang is er een informatiedesk waar je een Budapest card kan kopen, een metro toeristenkaart waarmee je gedurende 24, 48 of 72u onbeperkt toegang hebt tot het openbaar vervoer, en korting bij verschillende musea en andere activiteiten. Aangezien wij vaak reizen, probeer ik alles zo low budget mogelijk te houden. Je zal ons dus niet vaak in taxi’s of met andere, voor de hand liggende luxe oplossingen zien, we kiezen steeds voor de goedkoopste oplossing, ook al is dat soms ingewikkeld, en hebben we al vaak voor verrassingen gestaan!

We kiezen dus altijd voor het openbaar vervoer, en kochten dus de 72u Budapest card voor 34€.

Eerst namen we een shuttle bus naar het metro eindstation (ongeveer 25min van de luchthaven). Daar namen we de metro (een extreem oud geval) tot de halte dichtst bij het hotel waar we konden geraken zonder overstappen, ook een 20-tal minuten rijden. Van daaruit moesten we nog een 10-tal minuutjes stappen naar het hotel. Na dag 2 hadden we door dat er een halte nog dichter was (3min stappen, oranje metrolijn), maar dan moesten we overstappen indien we de blauwe metro lijn wilden nemen. Met valiezen was dat toch een praktischer oplossing.

De oudste metro van Europa

Dag 1

VRAGEN is de boodschap in Boedapest! Er is heel weinig aangeduid voor toeristen, het heeft een dag geduurd eer ik eindelijk een klein beetje wegwijs raakte in het metro-, tram- & busnetwerk. Een tip hier: gebruik geen bussen. Er staan nergens buslijnen aangeduid, je moet het dus stellen met wat de mensen jou wijsmaken, en vertrouwen op hun advies. Zo kwamen wij de eerste dag na twee lange busritten terug terecht op de plaats waar we begonnen waren, heel frustrerend! Dan maar te voet de ganse weg afgelegd, met behulp van de stadskaart (die overigens ook heel ingewikkeld is). Het was pas de tweede dag dat ik mij comfortabel genoeg voelde om te switchen tussen trams en metro’s, en te voet mijn baan begon te kennen. Niet iedereen spreekt ook Engels in Boedapest, en vaak weten de mensen zelf niet waar ze je naartoe sturen. Ik vind het een ingewikkelde stad en zou deze dus niet aanraden als eerste citytrip.

De eerste dag zijn we de wijken rond ons hotel gaan verkennen, wat in Pest lag (rechts van de Donau). We zijn om het even welke straat in gelopen en zijn de hoofdweg blijven volgen toen we daarop uitkwamen, langs de bovengrondse tramlijn. Halte hier is Oktogon, oranje metrolijn. Hier zijn we heel wat goedkope winkeltjes tegengekomen, uitgebaat door Chinezen. Na een halfuurtje wandelen kwamen we bij een klein shopping center, ‘Europeum’.

Tot daar ging alles goed, omdat we gewoon op goed gevoel rond wandelden, en niks speciaals zochten. Maar dan wilden we de burchtwijk gaan ontdekken, aan de overkant van de Donau (Buda, linkerkant) en toen begon de miserie :)

Iemand stuurde ons naar bus 7 waarmee we de rivier over reden . Op die bus werd ons ticket gecontroleerd, en aan die mevrouw vroeg ik waar we moesten afstappen. Anders had ik nooit geweten waar we precies zaten, en waar we moesten afstappen, en zaten we waarschijnlijk nu nog altijd op die bus :D Eigenlijk wist ze het zelf ook niet, dus we zijn afgestapt op een groot kruispunt iets voorbij de brug, waar zowel metro, tram als bussen samen kwamen, net voorbij de berg waar water langs naar beneden stroomt (Gellertheuvel, leerde ik later).

Gevraagd aan een buschauffeur welke bus we nu moesten nemen: geen idee. Gevraagd aan twee politie-agenten: die spraken zelfs geen Engels. Gevraagd aan een (toevallig!) Nederlands meisje die pas een maand in Boedapest woonde: ook zij raakte niet wijs uit het busnetwerk. Uiteindelijk stapten we op bus 27A, die ons op de berg moest brengen, en van daaruit zou het nog 10 minuten stappen zijn naar het kasteel, we zouden het kasteel vanaf de berg kunnen zien, en dan moesten we maar gewoon die richting uit lopen. Blijkbaar zaten we toen boven op de Gellertheuvel, maar aangezien nergens iets aangeduid staat in het Engels, wisten we dat niet… Vanaf de halte was het kasteel ook niet te zien, dus wij liepen naar beneden… waar we terug uitkwamen aan de voet van de berg met water, waar we met bus 7 gepasseerd waren. 45 minuten kwijt dus. We hebben onze illusie om de burchtwijk te bereiken aan de kant gezet, en zijn de trapjes langs de berg naar boven geklommen, langs het beeld van St Gellert. Ik ging op zoek naar het Gellert hotel en de citadel, maar ook dat was via het stadsplan niet te vinden. Uiteindellijk kwamen we uit waar… jawel, bus 27A ons afgezet had.

Gellertheuvel

Ondertussen had ik, dankzij een combinatie van het stadsplan, het gedetailleerdere stratenplan uit mijn Capitool reisgids, en het metroplan, min of meer uitgedokterd waar we ongeveer zaten, wetende dat zich beneden de muur met het water bevond, rechts de Donau lag en achter ons het Gellertpark. Voor de burchtwijk moesten we dus verder door lopen, met de Donau aan ons rechterhand. En vooral NIET terug naar beneden! We hebben in elk geval onze cardio gehad die dag.

Na ongeveer 10 minuten kwamen we aan een grote laan uit, en een man had ons gezegd dat we via een lift in de bibliotheek nog hoger konden, waar we dan zouden uit komen aan het paleis. Had niemand mij dat verteld, dan ging ik niet geweten hebben hoe we daar konden komen. Opnieuw, niks aangeduid, geen pijltjes, borden, richtingwijzers, symbooltjes of icoontjes. Door het gebouw met dat uit mijn reisgids te vergelijken, wist ik dat het de bibliotheek was, en we konden naar boven met de lift. Eindelijk waren we waar we al meer dan 2u ervoor wilden zijn :)

Bibliotheek

Tip voor wie vanuit Pest de burchtwijk of Gellertheuvel wil bezoeken: neem geen bus en laat je niks wijs maken, hou het simpel en pak ofwel de oranje tram over de linkse brug (vanuit Kalvin ter bijvoorbeeld), en stap net aan de overkant van de brug af. Daar kan je kiezen om opnieuw een oranje tram te nemen, die je langs de oever van de Donau voert, beide kanten uit. Voor de Burchtwijk neem je die naar rechts, en stap je af bij de volgende brug. Van daaruit kan je via trapjes omhoog naar het paleis, en via het paleis kan je door lopen naar de Mattheuskerk (nog verderop met de Donau aan je rechterkant).

Rond 14u30 had ik het zo koud van de regen, dat we het eerste beste restaurant binnen stapten, op weg naar de Mattheuskerk. We aten daar Goulashsoep, ik at kip met mozarella en tomaat, en Fernando at een braadworst met rijst. Kleine porties, maar wel lekker als menu, en niet extreem duur. Opgelet: er wordt altijd tax gerekend bij de maaltijden. Zo komt een ogenschijnlijk goedkoop menu achteraf toch nog redelijk duur uit. Qua eten en drinken mag je ongeveer dezelfde prijs rekenen als hier in België, tenzij je aan kraampjes koopt, of bij take aways of bakkerijtjes, waar je trouwens met wat geluk ook heel lekkere lunch kan kopen.

Mattheuskerk

Zicht op de Donau vanuit het torentje van de burcht

Na onze lunch verkenden we de Mattheuskerk en het parkje ernaast. Van aan de Mattheuskerk zoek je een manier om naar beneden te gaan, wij gingen via trapjes naar beneden, waar we uitkwamen aan de groene ijzeren brug over de Donau.

Parkje naast de Mattheuskerk

Ondertussen was het al avond geworden, en staken we te voet de ijzeren brug over terug naar Pest. Toevallig kwamen we in Vaci Ut, de toeristische winkelstraat, waar ik een jas, muts, handschoenen en sjaal kocht, want ik had mij een beetje mispakt met de lichte herfstkledij uit België. Het was echt koud in Boedapest! In de winkelstraat vind je oa H&M, Bershka, C&A, Geox, Zara, en allerlei souvenirswinkeltje. Via één of ander metrostation dat we onderweg tegenkwamen, keerden we terug naar het hotel, om daarna te gaan eten bij ‘Deep Burger’, halte Oktogon oranje lijn (dicht bij ons hotel). Aanradertje!

De brug over de Donau. Rechts ervan ligt Vaci Ut

Diner bij Deep Burger

Dag 2

Op dag 2 gingen we eerst naar het parlement (Pest). We zijn gewoon te voet geweest, dichtsbijzijndste metro station is Kossath ter (rode lijn), maar wij vonden het niet erg om te voet te gaan. We passeerden het station van Boedapest, een mooi gebouw, waar we in een koffiebar ontbeten. Daarna ging onze toch verder naar het parlement, een indrukwekkend gebouw!!! Te voet deden we er van aan ons hotel ongeveer 35min over, via het station, wat eigenlijk een omweg was.

Het parlement, gezien vanaf de burchtwijk

Het parlement, voorkant

Van aan het parlement namen we de oranje tramlijn terug de Donau afwaarts (Pest, Donau aan de rechterkant), waar we uitstapten aan Fovam ter net voor de laatste brug van het centrum, om dan te voet de brug over te steken, en de Gellert wijk beter te leren kennen (wat ons de vorige dag niet gelukt was!). We zagen het Gellerthotel met zijn thermale baden, en klommen opnieuw de berg op naar de citadel, waar we onderweg beloond werden met prachtige uitzichten over de Donau. De klim is best pittig! Voorbij de citadel liepen we een klein stukje naar beneden, waar we bus 27a (jaja, kwam toch nog van pas!) namen naar beneden, en na een overstap over de brug uitkwamen, terug in Pest.

Zicht op de Donau vanop de Gellertheuvel

Via het andere stuk van Vaci Ut (de winkelstraat) zijn we naar de centrale markthal (halte Foyam ter, groene lijn) gelopen, waar we bij een bakkerijtje bladerdeeg met kaas/worst kochten als lunch.

Markthal

Van daar opnieuw te voet naar het museum van de Magayaren, om daarna de metro te nemen bij Kalvin ter richting ons hotel, waar we ons zwemgerief haalden voor de Szechenyi thermale baden.

We stapten af bij het Heldenplein, om van daaruit te voet de brug over te steken en via een omweggetje via het kasteel de baden te bereiken. Deze buurt is echt super gezellig, met ambachtslieden, kermis voor de kids, souvenirs, eetkraampjes… Leuk om hier rond te wandelen.

Heldenplein

Rond slenteren in het park

Het kasteel waarrond de ambachtslieden hun kraampjes hebben

Kermis retro style

De thermen zijn leuk om te doen, alles is nog oud en zoals het vroeger was, tot de kleedhokjes toe! Het midden van het gebouw is één lange rij met baden gevuld met thermaal water. Er hangt telkens een bordje bij met de temperatuur van het water. Hoe warmer, hoe meer helend de werking naar het schijnt. Wij vonden het 38° bad het zaligst.

Kleedhokjes

Eén van de binnenbaden

Er hangt een niet zo leuk luchtje, neem zeker slippers mee en een badjas! De baden zitten overvol, je moet er dus niet naartoe gaan om te relaxen. Het is gewoon een aparte beleving, maar als je wil ontspannen ga je beter naar een privé sauna of wellness. Er zijn ook verschillende sauna’s en stoombaden, en je kan er massages boeken. Je kan ook altijd in het buitenbad zwemmen, ongeacht het weer. Ik vond vooral de architectuur indrukwekkend, leuk om te zien hoe deze baden eruit zagen vroeger.

Buitenbad

Na ons badje namen we de metro terug, om af te stappen bij Vorosmarty Utca, waar we Terror Haza bezochten, een museum over de wereldoorlog. Van daaruit te voet terug naar het hotel voor een douche.

Met de metro gingen we daarna terug naar Vaci Ut om te shoppen en te eten, we aten in een Hongaars/Italiaans restaurant, wat ons redelijk duur uit kwam. Je gaat beter in de buitenwijken eten, en niet in de toeristische buurten. Maar als wij honger hebben, moeten we gevoederd worden en dan moet het snel gaan, dus we hadden het er wel voor over :) We aten opnieuw goulash soep, ik at Spaghetti Carbonara en Fernando een Hongaarse pasta met een soort stoofvlees.

Dag 3

Eigenlijk was ik een beetje teleurgesteld in de shoppingmogelijkheden in Boedapest, dus besloot ik ‘ s morgens in ons hotel specifieke winkels te gaan opzoeken via Google maps, waarmee ik terecht kwam bij een groot winkelcentrum bij het station. Na uitgecheckt te hebben (bagage achtergelaten in het hotel), trokken we dus naar het Westend shoppingcenter. Daar vind je heel wat meer winkels, en groter dan in Vaci Ut. Bij een citytrip met vriendinnen moet deze dus op je lijstje staan ;)

Als je vanuit het station de straat oversteekt, kom je terecht in een leuke schoenen outlet, met verschillende bekende merken zoals Tommy, Boss, enz tot -70% korting.

Moe van het shoppen hebben we op de benedenverdieping van het shoppingcenter geluncht. Goedkoop, maar niet echt onze beste maaltijd… De plaza zat ook vol met hoestende en niezende Hongaren en toeristen, brrrrrr. Next time zoeken we gewoon een restaurantje buiten de mall.

Na ons shopping avontuur trokken we nog eens naar Vaci Ut om soeveniers te kopen, waarna we terug naar het hotel gingen om onze bagage op te pikken en richting luchthaven vertrokken.

Mocht ik Boedapest opnieuw doen, dan zou dit de volgorde zijn vanuit ons hotel (na inachtneming van alle blunders):

Dag 1:

Metro Oktogon naar Deak ter (oranje lijn), overstap naar de bovengrondse tram, afstappen Kalvin ter.

Te voet een stukje terugkeren om het museum te bezoeken, van daar terug richting Donau via de tramsporen. Onderweg op je linkerkant vind je de markthal.

Te voet de brug oversteken

Gellerthotel bezoeken met de thermen, en de berg op klimmen langs de mooie uitzichten op de Donau, om te eindigen bij het bevrijdingsmonument en de citadel

Met bus 27A naar beneden en aan de stripteaseclub naar links richting het paleis (download hiervoor het Tripadvisor city plan van Boedapest!!! Ik was weer niet goed voorbereid en heb dit pas op dag 2 gedaan)

Met de lift van de bibliotheek naar boven, het paleis en de musea bezoeken

Lunch

Bezoek van de Mattheuskerk, en te voet langs het park naar beneden, de ijzeren brug over

Indien tijd over, shoppen in Vaci Ut

Dag 2: Pest

Metro Oktogon naar Deak ter (oranje lijn), overstap naar rode lijn richting Kossath ter (rode lijn)

Parlement bezoeken. Te voet naar Nyugati Palyaudvar (station), en verder door naar het Westend shopping center

Bovengrondse tram nemen tot halte Oktogon, shopping bags achterlaten & zwemgerief ophalen, oranje lijn nemen naar Vorosmarty utca, waar je Terror Haza kan bekijken. Terug de Metro op, zelfde lijn, zelfde richting, tot in Hosok Tere, waar je het Heldenplein kan bezoeken, en te voet het brugje over kan naar het kasteel, en verder door naar de Szechenyi baden

Dag 3: Relax

Dag 3 kan je relaxen, shoppen in Vaci Ut, en slenteren door de parkjes of langs de Donau. Je kan eventueel ook een riviertochtje maken.

Conclusie Citytrip Boedapest:

Boedapest is een leuke citytrip, maar voor mij is één keer genoeg. Positief is dat het dichtbij is, en hotel en vlucht zijn vrij goedkoop. Met drie dagen kom je zeker toe, waar ik bij bijvoorbeeld Istanbul of Lissabon liever 4 of 5 dagen zou blijven. Boedapest is geen shoppingwalhalla, en heeft ook geen arsenaal aan culturele bezienswaarigheden, maar wat er is, is dan ook echt wel de moeite om te zien. Vooral het uitzicht op de Donau vanaf de Gellertheuvel, de Mattheuskerk, het paleis, en de buurt rond de Szechenybaden met het heldenplein en het kasteel waren voor mij de toppers. Zowel als trip met vriendinnen als met je partner is Boedapest aan te raden. Boedapest heeft een goede uitgaansbuurt, en aan romantische plekjes is er zeker geen tekort!